tisdag 8 april 2014

blaha blaha

Vet egentligen inte hur intresserade ni är av att läsa om alla ridturer i skogen. Vad vi gör och vad vi inte gör, jag och Blakkur.
Jag personligen läser bara "häst-bloggar" just nu. Och tittar bara på häst-tv. Ryttareliten och ryttareliten-stallet. Och däremellan plöjer jag samtliga avsnitt av ponny-akuten. Och på nätterna drömmer jag om hästar. Jag tror min hjärna tar igen 5 års förlorat hästliv.

Idag gick det sisådär med lakritstrollet i fråga. Ingen vidare framåtbjudning. Tölten flöt på rätt ok kortare sträckor. Jag börjar känna mig mer säker på hur den ska vara, och tycker mig lättare kunna fånga upp honom när han börjar bli pass-taktig.
Galoppen däremot gick inte alls. Fattar galopp som håller sig ren max 5 språng. Sedan blir det antingen korsgalopp eller grisepass. Samma sak. Om och om igen. Och driva,driva,driva till förbannelse. Det enda som funkar i några språng är att stå upp, handen långt fram på halsen, smacka och driiiiiva. fem språng galopp- grisepass därefter. Kanske har han träningsvärk, eller så var det töltandet som tog ut sin rätt. Eller åldern. Eller kanske var det den fd. ridskoleponnyn som gjorde sig påmind. Vad vet jag.
Tog och testade på lite öppna/slutna, serpentiner och volter i hopp om att mjuka upp honom en smula.
Svårt att sätta igång en så gammal häst känner jag. Var ska jag dra gränsen för hur mycket jag ska begära av honom.
Mycket funderingar nu

1 kommentar:

  1. Jag är iaf jätteintresserad av att läsa om dina ridturer! :-) /gissavem

    SvaraRadera